7 dôvodov, prečo bol rok 2020 rokom e-mail marketingu

Rok 2020 bol pre absolútnu väčšinu z nás rokom korony.

Opäť sme si pripomenuli, že tomuto svetu nevládneme neohrozenou rukou.

Že na veľa vecí nie sme pripravení.

Že naša spoločnosť je rozdelená.

Korona nás ako spoločnosť ohlodala až na kosť. Ukázala nám, že sme len ľudia. Túžime po tom niekam patriť, túžime po rozhovore. Po blízkosti.

People like us do things like these. Ľudia ako my robia toto. (Kľúčová fráza od Setha Godina)

Ak ma odoberáte už dlhšie, tak viete, že e-mail je „môj“. Okolo zázraku otvoreného protokolu z roku 1973 sa viem hodiny točiť a rozprávať vám o všetkom dobrom, čo tento formát prináša (najmä oproti „sociálnym“ sieťam ako Facebook či Instagram). No o tom dnes nechcem hovoriť.

Stačí, keď poviem, že e-mail je pre mnohých z nás intímne miesto v našom online svete. Je preto pre mňa najviac prirodzené, že rok 2020 bol v marketingu zároveň rokom e-mailu.

Toto je 7 príkladov úspešných newslettrov z roku 2020:

1) Týždenné tipy od influencera

Peťo Chodelka sa na tom názve možno zasmeje, no vo svojom odbore internetového podnikania je určite influencer. A v roku 2020 začal vydávať (veľmi zaujímavý) newsletter Sedmička. Každý týždeň v ňom zdieľa sedem tipov na… všeličo, čo ho v daný týždeň zaujalo. Ako prvý s tým začal Tim Ferriss a jeho legendárny 5-bullet friday. Som rád, že aj na Slovensku máme niečo podobné.

2) Ďalšou úspešnou kategóriou sú sprievodné newslettre k podcastom

Úspešný príklad zo Slovenska je podcast a newsletter Klik od Dávida Tvrdoňa a Ondreja Podstupku. Do newslettra jednak vždy vsunú info z aktuálnej epizódy a linky na vypočutie podcastu (Nie každý ich poslucháč ich zároveň aj odoberá cez Spotify atď.). Newsletter je však skvelý v tom, že doň môžu vsunúť extra obsah. Nie všetko sa dá ideálne vysvetliť v podcaste a chalani často do newslettra dávajú odkazy na veci, o ktorých hovoria, texty na hlbšie čítanie či vizualizácie niečoho, čo slovami skrátka nejde dobre opísať.

3) Dávid Tvrdoň má rovno 2 ďalšie zaujímavé newslettre

Prvým je jeho technologicko-mediálny newsletter FWIW, druhým týždenný prehľad udalostí na Slovensku aj vo svete. Jednoduchá a šikovná myšlienka.

4) Najväčší pohyb uplynulého roka: Prechod známych novinárov na Substack

Substack je obľúbená platforma pre tvorcov e-mailového obsahu. Môžete ho publikovať na stránku, posielať ako newsletter a môžete tento newsletter aj spoplatniť.

Substack funguje už niekoľko rokov, no až tento rok sa naplno rozbehol v mainstreame. Zásluhu na tom majú najmä viacerí top novinári z USA, ktorí odišli zo svojich redakcií a vydali sa na dráhu sólo autorov. Niekoľko príkladov: Casey NewtonAnne Petersen či Matthew Yglesias.

Čaká nás to aj na Slovensku?

Môj tip na rok 2021 je, že sa aspoň jedného takéhoto prípadu dočkáme aj na Slovensku. Za posledné roky sa (z rôznych, aj smutných) dôvodov stali z viacerých novinárov hviezdy so zapáleným publikom. Livestreamy Zuzany Kovačič-Hanzelovej majú pravidelne väčšie čísla ako livestreamy jej materskej redakcie SME. A to je len jeden príklad. Nemyslím si, že to bude práve ona 😉 No aspoň jedného takéhoto „prestupu“ sa dočkáme.

Mimochodom, podľa mňa existuje ešte lepšia voľba než Substack:

Lepšia alternatíva Substacku

Je ňou práve platforma ConvertKit, na ktorej už niekoľko rokov fungujem aj ja. (A vďaka ktorej čítate tento e-mail). V roku 2020 pridali aj plán zadarmo pre 1000 odberateľov a najmä – možnosť, ako si priamo cez ConvertKit nechať zaplatiť za svoje digitálne produkty. Odporúčam všetkými desiatimi.

5) Newsletter za 75 000 000 $

Nie tak dávno som vám odporúčal denný finančno/podnikateľský newsletter Morning Brew. No a hádajte čo – tento rok ho odkúpil Business Insider. Za 75 miliónov dolárov. Neuveriteľný príbeh.

6) Z newslettra na konkurenta New York Times

Axios začal ako ekonomický newsletter. Dnes je z neho… niekoľko desiatok newslettrov. A redakcia plná novinárov. A dva podcasty. A veľký hráč na novinárskom trhu, ktorý sa v roku 2020 blysol aj touto exkluzívnou investigatívou, zlatým grálom tradičnej žurnalistiky.

Sledujte v roku 2021: Axios rozbieha lokálne newslettre vo viacerých mestách. Ich cieľom je skúsiť overiť nový model lokálnej žurnalistiky, založenej na e-mail-first princípe. A vrabce čvirikajú, že podobný experiment sa chystá aj na Slovensku 🙂

7) Dokonca aj naša prezidentka má svoj newsletter 😉

Samozrejme, politické strany a jednotliví politici používajú e-mail od nepamäti. Prezidentka Čaputová si z neho však urobila jeden z pravidelných komunikačných kanálov. Nechcem tu zbytočne ťahať politiku, ale viete, kde stojím v súboji newslettra a facebookových statusov 😉

Rok 2020 bol skutočne rokom e-mailu. A ja sa tomu vôbec nečudujem. Pretože e-mail je:

1) Osobný. Je to to najbližšie, čo vieme mať namiesto osobnej konverzácie 1 na 1, po ktorej ako ľudia (obzvlášť po tomto šialenom roku) túžime najviac.

2) Demokratický. E-mail nikto nevlastní. Nikto vás nezabanuje, nikto vás nenúti hrať podľa ich krivých pravidiel. Žiaden newsletter nie je pre každého. A tak je to správne – stačí, že je pre NIEKOHO. A ten niekto môžete byť vy.

Preto aj rok 2021 bude v marketingovom priestore najmä rokom e-mailu.

Rok 2021 bude zároveň rokom, keď naše schránky bude plniť viac a viac automaticky generovaných e-mailov. Vo svete veľkých e-shopov a zložitých produktov hrajú automatizované emaily (ktoré vám zobrazia presne to, čo „máte“ vidieť vtedy, keď je najväčšia šanca, že nakúpite) veľkú úlohu.

Táto hra má svoje úskalia, no tiež môže byť férová a prínosná.

O to viac je však dôležité, aby sme prehovorili. My kreatívci. Je tu pre nás priestor. Pre nás, čo chceme viesť. Spájať. Je tu priestor, spoločenská objednávka, aby sme vystúpili z radu, niečo vytvorili a ponúkli to ostatným.

Aby sme do šialenstva dnešných dní prispeli normálnou ľudskosťou.

E-mail je nástroj.

Je na nás, čo s ním urobíme.

Smelo do toho.

A ak potrebujete pomôcť…

Ak túžite začať s e-mailom, no neviete ako…

Zarezervujte si so mnou úvodnú konzultáciu zdarma.

Preberieme vašu situáciu a odídete s konkrétnym plánom, ako na to.

Teším sa na vás.