Nejedz placentu (Refresher vs. Denník N)

Neviem či viete, ale…ako to povedať…skrátka.. sú na svete ľudia, ktorí jedia placentu.

Akože, matka porodí dieťa a potom tú placentu zjedia. Na rôzne spôsoby – ako rezeň, alebo nakladanú, alebo si ju usušia…

Nejdem ani pokračovať lebo je to ozaj nechutná téma.

Každopádne, takí ľudia existujú a myslia si, že im to pomôže zlepšiť si zdravie.

Hádajte čo – nepomôže.

Aj o takýchto medicinskych bludoch je nová kniha Lovci Šarlatánov: Príručka zdravého rozumu.

Pred nejakým časom som uzavrel crowdfundingovú kampaň cez StartLab na knihu Lovci Šarlatánov: Príručka zdravého rozumu.

Kniha vyšla vo vydavateľstve Artis Omnis (naše rodinné vydavateľstvo) a bol som prizvaný, aby som vymyslel a zrealizoval celú crowdfundingovú kampaň.

Cez StartLab sme knihu chceli dostať na 100 stredných škôl (podarilo sa!). Ľudia mohli kúpiť ľubovoľnému počtu žiakov knihu a zároveň získať knihu aj pre seba.

Chcel som využiť túto príležitosť a napísať vám o jednej dôležitej časti kampane.

Tou boli mediálne výstupy o knihe (neplatené).

Podarilo sa nám mať viacero výstupov v rozličných médiách. Chcel by som porovnať tie najexkluzívnejšie – Denník N a Refresher.

Dve veľké médiá, dve úplne odlišné cieľovky.

V Denníku N sme mali rozhovor s editorom knihy Rolandom Oravským, v Refresheri článok o top hoaxoch, v ktorom boli Rolandove vyjadrenia.

Čo do počtu čitateľov sú tieto médiá tiež podobné. Refresher mal v októbri 993 324 unikátnych návštevníkov, Denník N mal v tom istom mesiaci 1 155 627 návštevníkov. (cca 116% Refreshera).

V oboch článkoch sme mali v prvej tretine textu spomenutú kampaň pre stredoškolákov aj s odkazom na StartLab.

Výsledky týchto dvoch textov boli však úplne, ale že úplne odlišné.

Nechám vás chvíľku hádať, ktoré médium bolo úspešnejšie……..Pripravení?

.
.
.
.
.
.
.

 

Z Refresheru nám prišlo približne 100 eur.

Nie zlé, keďže článok nás nič nestál.

A z Denníku N?

1800 eur.

100 vs 1800. Ako je možné, že v podobne veľkých médiách sme mali tak priepastné rozdiely?

Hlavný úspech Denníka N voči Refresheru bol v tomto prípade v cieľovke. Refresher je orientovaný na tínedžerov a 20tnikov, Denník N oslovuje bonitnejšiu skupinu obyvateľov.

Vyberám z ich inzertnej prezentácie:

„Naši čitatelia sú vzdelaní (29% má dokončené vysokoškolské vzdelanie oproti 17% priemeru na ostatných slovenských weboch) a nadpriemerne zarábajú (čistý príjem domácnosti nad 1650 eur má 14% čitateľov, na ostatných weboch v priemere len 7% čitateľov).“

​Ďalší veľký rozdiel je, že Denník N je spoplatnený. Momentálne majú vyše 44-tisíc predplatiteľov. Refresher už síce tiež experimentuje s predplatným, má však rádovo len niekoľko tisíc predplatiteľov (presné čísla nezverejňujú, no som presvedčený, že ak by už presiahli 10-tisíc, pochválili by sa).

Prečo je počet predplatiteľov taký dôležitý? Pretože sú to ľudia, ktorí sú zvyknutí platiť za obsah na internete. Keď sa táto vlastnosť spojí s väčšou bonitou a väčšou spoločenskou zodpovednosťou (Na Nku predsalen nájdete o dosť viac „angažovaný“ obsah ako na Refresheri), dostanete takýto priepastný rozdiel.

Keďže naša kampaň cielila presne na spoločenskú zodpovednosť našich darcov, článok v Denníku N bol doslova zlaté vajce. Pre inú kampaň by zas fungoval Refresher excelentne.

Jednoduchá vec. No som rád, že mám konečne vlastnú prípadovú štúdiu, na ktorej sa to dá pekne ukázať.

Takže aké z toho plynie ponaučenie? Snáď najmä toto – poznajte svoju cieľovku. Zistite, kde sa „zdržiava“, aké má zdroje informácií. Pokúste sa tam dostať. A najdôležitejšia vec: Vytvorte taký produkt, ktorý stojí za predstavenie.

Potom máte vyhraté.

Stay home, stay safe.

Zvládneme to.