Toto je 28 naj odkazov z môjho newslettra za rok 2021

Každý pondelok píšem newsletter o kreativite, tvorení a podnikaní. V každom vydaní zdieľam 3-7 najzaujímavejších článkov, videí, iných newslettrov, kníh, ktoré stoja za to, aby ste ich poznali.

Namiesto zhŕňania každodennej drámy a zbytočností sa snažím zdieľať s vami naozaj hodnotný obsah, ktorý nie je závislý na “tepe dňa”.

Toto je výber 28 najpopulárnejších odkazov, ktoré som za rok 2021 s členmi môjho Emailového klubu zdieľal.

Ak chcete podobné tipy dostávať aj vy, prihláste sa tu:

Najviac medzi vami rezonovali témy:

  • Autenticita na sociálnych sieťach
  • Osobné financie a investovanie
  • Ako sa lepšie a rýchlejšie učiť nové veci
  • Ako bude vyzerať firma budúcnosti
  • Ako vyzerá stávka Facebooku na budúcnosť

A rôzne iné.

Veď sa pozrite sami:

28 najobľúbenejších odkazov z môjho E-mailového klubu v roku 2021

1. Zo slova autentický sa mi chce grcať. Niektorí ľudia predvádzajú na internete mentálny striptíz a ešte si myslia, ako tým ostatným pomáhaju. (Forbes)

2. Ako investovať: Zrozumiteľná príručka v slovenčine. Na Slovensku je stále málo legit investičných a finančných informácií, toto je podľa mňa jedno z nich. (Substack / Tomáš Tenczer)

3. 9 tipov ako sa učiť rýchlejšie a lepšie. Jeden blízky človek mi raz povedal, že on sa v škole toľko nadrel, že už sa nevládze učiť nič iné. Too bad, v dnešnom svete je priebežné celoživotné vzdelávanie ešte oveľa dôležitejšie než to formálne, ktoré nadobudneme na vysokej. Tu je 9 tipov od – koho iného – môjho najobľúbenejšieho youtubera, ktorý začal svoju kariéru práve skvelými študijnými tipmi. (Youtube / Ali Abdaal)

4. Takto vyzerá firma budúcnosti. Žiadny full-time zamestnanec, kompletne nezávislá na polohe a totálne asynchrónna (=žiadne mítingy). Sahil Lavignia je brutálny týpek a oplatí sa sledovať, čo zo svojou firmou pre tvorcov Gumroad robí. (Sahil Lavignia)

5. Moja drahá manželka je najšikovnejší tvorca na svete. (Karouch)

6. Zmena názvu Facebooku nie je (len) krízový manažment, ale stávka na to, ako sa bude vyvíjať budúcnosť. Tento komentár od najlepšieho tech analytika na svete Bena Thompsona si prečítajte namiesto všetkých tých hystericko-moralistických komentárov, ktoré nájdete na slovenských weboch. (Stratechery)

7. Začnite sa viac zaujímať o vaše financie. Ešte o tom napíšem viac, no už teraz vám chcem odporučiť slovenskú firmu Finax. Nielen ich produkty na sporenie a investovanie, ale aj ich skvelé blogy a webináre. Za mňa s prehľadom najlepší content marketing na Slovensku, naučil som sa o peniazoch toľko ako nikde inde. (Finax)

8. 22-ročná Hannah Ingram kúpila malú ručnú autoumývareň a zarába 7400 mesačne. (Nie, nemá bohatého ocka ani nič podobné…), navyše o svojom úspechu veľa a rada rozpráva. Ponaučenie: Peniaze sú často v menej sexy projektoch (menšia konkurencia, menej inovácií) (Contrarian Thinking)

9. Nepracujte toľko, radí Bertrand Russell v legendárnej eseji z roku 1932 (Harper’s)

10. Neveril som, že túto vetu niekedy vyslovím, ale začínam rád traviť čas na Twitteri. Ak tam niekto ste, toto som ja.

11. Dajte si pozor, aby váš web nevyzeral takto. (How I Experience Web Today)

12. Môžete o svojom produkte či organizácii hovoriť donekonečna. Ale najlepšie urobíte, keď ho jednoducho ukážete v akcii – ako v tejto skvelej „antireklame“ od Jeepu. (YouTube)

13. Tento dizajnový nástroj ma už viackrát zachránil. Ja som teda dizajnový antitalent, ako ste si asi všimli aj z tohto newslettru 😉 Občas však potrebujem urobiť rýchly náčrt dizajnu a poslať ho grafikom – a práve v tom je Figma dokonalá. Doteraz som na to používal Canvu. Figma je ale rýchlejšia a v niečom paradoxne aj jednoduchšia, pretože sa nesnaží robiť všetko naraz. (Figma)

14. Newsletter, ktorý sa oplatí sledovať: Valentína Kasper Rosputinská: Citrónový DropsTento newsletter momentálne aktívne nepublikuje, čo je veľká škoda. Pre mňa je to veľký varovný prst, že pravidelná tvorba je náročná a je lepšie to neprepáliť, čo sa podľa mňa Valentíne (pomerne rýchlo, žiaľ) stalo.

15. Ako začať so svojim projektom? Najlepšie popri práci. Tu sú 4 príklady „side hustles“, ktoré môžete rozbehnúť. (Every)

16. Ste múdrejší než priemerný človek? Zručnejší? Viac empatický? Kupujete lepšie darčeky? Porovnajte si svoje odpovede s desiatkami tisíc iných ľudí. A tipnite si, čo si o sebe myslí vyše 80% z nás 😉 (ThanAverage)

17. Čo najviac ľutujú ľudia na smrteľnej posteli? Mrazivá aj veľmi príjemná kniha zároveň. Slovenská verzia má otrasnú obálku, no text samotný je skvelý. Odporúčam. Mne osobne pomohli tieto svedectvá ujasniť si priority a urobiť niektoré dôležité rozhodnutia. (Martinus)

18. Ak vás zaujíma, ako o budúcnosti médií premýšľa dlhoročný vydavateľ top médiá na Slovensku, prečítajte si môj blog. 

19. Ako sa stať copywriterom (najpraktickejší návod vo vesmíre) (Copywritingcourse.com)

20. Ako pokračujem s prípravami na prijatie človeka do tímu, veľa si čítam o delegovaní práce, spravnom nastavení procesov a podobne. Tento článok opisuje veľmi praktický model delegovania úloh na iných členov tímu. (Profit Factory)

21. Kolégium A. Neuwirtha hľadá Marketing & PR manažéra. Asi nikto a nič ma v živote neovplyvnilo viac, ako práve život v Kolégiu. Zažil som tam aj začiatky svojej profesionálnej dráhy, ktora ma (úplnou náhodou) nasmerovala k marketingu a podnikaniu. Ak sa na to cítite, toto je skvelá pracovná príležitosť. V čase publikovania tohto zoznamu je ponuka už neaktuálna, ale o Kolégiu sa stále oplatí dozvedieť viac 🙂 (Kolegium.org)

22. Každý chce byť influencer. Ale ako na to? Väčšina textov a údajov pochádza zo zahraničia a nie všetko platí aj u nás. Preto odporúčam tento článok, ktorý popisuje české (a slovenské) reálie a dá vám veľmi praktický návod, ako získať spolupráce so značkami – a neurobiť popritom zo seba idiota 🙂 (Tesnevedle)

23. Aj právo môže byť sexy. Nikto na Slovensku nerobí právu lepšiu osvetu ako Oliver Majdúch a jeho právnická kancelária. Okrem toho sa zameriavajú na témy, ktoré by vás mohli prioritne zaujímať – moderné technológie, IT riešenia, startupy, kreatívci. Navyše, môžeme sa od nich učiť, ako sa robí dobrý obsahový marketing. (LinkedIn)

24. Najnovšie som sa o e-mail marketingu rozrozprával v podcaste Podnicast. 

25. Asi najlepší úvod do copywritingu aj s konkrétnymi príkladmi a stratégiami je od Bryana Deana z Backlinko.

26. Tento newsletter dnes sponzoruje nový slovenský startup Doffero. – Áno, aj reklamný odkaz sa dostal medzi najklikanejšie. Bola to moja prvá spolupráca v newslettri a teším sa, že som si partnera vybral dobre 🙂

27. Absurdne dlhý a podrobný návod na to, ako písať zhrnutia kníh. Uvarte si čaj, pohodlne sa usaďte a prečítajte si. A žasnite nad tým, ako dopodrobna niekto dokáže opísať navonok jendnoduchý proces: Povedať druhým o knihe, ktorá sa nám páčila. (Forte Labs)

28. 1000 skutočných fanúšikov. To je všetko, čo potrebujete. (kk.org)

Tak a to by sme mali. Chcete viac?

Toto bol výber najobľúbenejších a najzaujímavejších odkazov, ktoré som za rok 2021 zdieľal s členmi môjho E-mailového klubu. Ďakujem Terke Šimkovej za pomoc s jeho prípravou!

Hlavnou časťou môjho pondelkového newslettra sú krátke, 200 – 400 slovné “mini eseje” o kreatívnej práci, tvorcoch, zmene v spoločnosti aj o praktických stratégiách ako pre svoj projekt nájsť vhodných fanúšikov (a naopak).

Ak tieto slová znejú ako niečo, čo je vám blízke, pridajte sa.

Prihlásite sa tu: